Är du less på samma gamla träningsrutin? Då är en aktivitet som både är fysiskt krävande och kul ett utmärkt sätt att komma i form på och se till att du håller kvar motiverationen till att träna. Har du roligt är det dessutom mer toligt att du faktiskt gör det eftersom det inte känns som just bara träning. Varierad motion och träning är också väldigt nyttigt för sinnet, hjärtat och kärlen. Med dessa unika träningsidéer hoppas vi därför att du lyckas få lite nytt liv i träningsrutinen!

  1. Zumba

Om du gillar att dansa, kommer du att älska Zumba! Träningspasset blandar koreograferat fotarbete och kroppsrörelser från salsa, merengue, flamenco och andra danser för att skulpta din kropp och förbättra fettbränning. Musiken är inspirerad av Spanien och mitt under Zumba-passet kommer du inte ens att inse att du får en riktig träning av både magmuskler, lår, rygg och armar.

  1. Poledance

Man känner sig lite dum när man går runt pålen för första gången och bara fnissar, men poledance kan vara ett bra sätt att få till formen och öka självförtroendet. Träningen bygger upp styrka, uthållighet och muskler i överkroppen tack vare att du lyfter hela din egen kroppsvikt.

  1. Bergsklättning

Bergsklättring är en sysselsättning som bygger styrka och balans och kan bränna upp emot 800 kalorier i timmen. Det är som att göra yoga på en vägg eftersom du ständigt flyttar din vikt och därför bygger muskler och förstärker ryggstyrkan. Du använder dina ben för att ta dig upp för väggen och dina armar för att häva dig uppåt. Efter att ha klättrat i bara några minuter kommer du att inse att du faktiskt aktiverar muskler som du inte ens visste att du hade!

  1. Fäktning

En garde! Om du vill ha en snabb träning och älskar att tävla kan det vara en bra idé att ta en fäktningslektion. Fäktning är som en fysisk schackmatch där du lär dig att förutse din motståndares nästa drag och reagerar utifrån detta. Därför innebär fäktning både spännande mental och fysisk träning. Fäktning förbättrar hastighet, flexibilitet och samordning samtidigt som balansen, magen och lårmusklerna blir mycket satrkare.

  1. Renovering och städning

Nu när våren nalkas blir dagarna ljusare och ljusare, och i samma veva brukar mångas inspiration för hemmet komma tillbaka. Därför är våren ett perfekt tillfälle att ta tillvara på för att renovera där hemma. Många faller i typiska fallgropar när det kommer till att renovera på egen hand, men det är faktiskt ett riktigt motionspass om man sätter igång med de lite större projektet. Du skulle t.ex. kunna måla om i sovrummen, byta ut köksskåpen, städa och dansa till musik som peppar dig. När du arbetar på höjd är det alltid viktigt att tänka på säkerheten då detta en viktig del i renoveringen som i fall man inte har rätt utrustning kan råka ut för olyckor. kan undvikas genom att ha tillgång till rätt verktyg och material för det ni ska renovera. Många skador som är kopplade till renovering är just fallskador, och därför har stegfabriken tagit fram kvalitativa stegar som sätter säkerheten först.

1 Comment

Leave a Comment