1. Viktminskningspaket är bra för att gå ner i vikt snabbare
  2. Olika sätt att låna pengar snabbt på
  3. För vem passar det med ett resekort?
  4. Många timmars skoj med ett lekkök
  5. Att tänka på när du tränar
  6. Arbetsmiljön får aldrig underskattas
  7. Slipa dina knivar på rätt sätt
  8. Träning som ger dig energi i vardagen
  9. Trädgårdsmöbler ska vara tåligare än vanliga möbler
  10. Lugn i kropp och själ
  11. Letar du efter en ny och pålitlig cykel?
  12. Förbindelser över sundet?
  13. Ta ett lån för att köpa ny cykel
  14. Köp de bästa träningsredskapen för att komma i form
  15. Kom äntligen igång med gymmandet
  16. Utrustning för löpträningen
  17. Fitness är inte bara en hobby, men en livsstil!
  18. Unika träningsmetoder som sätter igång motivationen igen
  19. Att ta hand om sig mellan träningarna
  20. Kom igång med träningen hemma
  21. Har du problem med pronationen?
  22. Så väljer du rätt sängram
  23. Få ordning på hemmagymmet
  24. Inred ett hemmagym som komplement
  25. Skriv ner dina målsättningar för din träning
  26. HAR DU EN MODERN OCH ATTRAKTIV LIVSSTIL?
  27. Every pleasure is to be
  28. Heaven it in so upon so life
  29. Said could convince her and
  30. Simple and regular than
  31. Replenish itself
  32. Pityful a rethoric ques
  33. If several languages coalesce
  34. When I hear the buzz
  35. Cattle i green first good
  36. Pronunciation more common
  37. She reached the first hills
  38. To achieve this it would be necessary
  39. I neglect my talents
  40. She packed her seven versalia
  41. Heaven and earth seem
  42. The blind texts it is an almost
  43. I should be incapable
  44. Evening be whose seasons
  45. Plants are noticed by me
  46. Their pronunciation and their most
  47. Unknown plants are noticed
  48. Grammar resulting language
  49. It is a paradisematic country
  50. Hello world!
  51. Then they are still using her
  52. Could refuse to pay expensive
  53. Could impress upon paper
  54. Her for their projects again
  55. Heaven and earth seem
  56. Where it came from it
  57. When darkness overspreads
  58. Then she continued her way
  59. My soul is the mirror
  60. Into the belt and made

Känner du ibland att fötterna är ovanligt trötta efter att du löptränat? Eller har du smärtor i höfter, ryggrad, ben och bäcken, vilka är särskilt framträdande efter träningen? I sådana fall kan du ha problem med din pronation. Du behöver inte vara orolig, för det är inget farligt – faktum är att ungefär 80% av hela jordens befolkning har problem med så kallad överpronation. Det är däremot naturligtvis någonting som bör åtgärdas, eftersom det är en obehaglig känsla som gör både vardagen och träningen mindre njutningsfull. Läs denna artikel för att få reda på mer om pronation, och hur du lätt kan se till att den fungerar som den ska.

Men vad är pronation?

Pronationen är en rörelse, en mekanism, i foten som finns för att dämpa stötar när du står, går och springer. Man skulle kunna säga att pronationen är din kropps egen stötdämpare, och det är just därför en överpronation kan påverka inte bara fötterna, utan axlar, höfter, bäcken och ryggrad. Tänk dig en bil vars stötdämpning inte fungerar – den bilen kommer inte köra bra särskilt länge, och detsamma gäller med din kropp. Tänk på hur mycket vikt dina fötter bär varje dag, särskilt om du tränar mycket, så förstår du vikten av att ha en välfungerande pronation.

Det är som sagt väldigt vanligt med överpronation, och det märks tydligast om du tränar mycket. Men lösningen för att få en bra och sund pronation är enkel. Här har vi samlat några tips på vad du kan göra för att undvika och behandla problem med pronationen, så att din träningsupplevelse, och vardag, blir mer behaglig.

Välj ett par bra löparskor

Det första steget mot en naturlig pronation är att kontrollera att du har bra löparskor, som tillåter pronationen att fungera som den ska. Du behöver ett par löparskor som inte bara känns bra att springa i, utan som även håller foten rak under hela löpturen. För de flesta räcker ett par bra löparskor mycket väl för att förebygga och behandla överpronation till följd av träning. Men för vissa räcker inte detta, och om du dessutom har tendens till överpronation av din vardagsgång är det viktigt att du även till vardags använder skor som håller foten rak. Här blir det lite knivigare, eftersom ytterst få vardagsskor ger denna möjlighet.

Iläggssulor för bra pronation

Om pronationsvänliga löparskor inte räcker, eller om du behöver skor som hjälper din pronation även i vardagen (och det behöver egentligen de allra flesta) är den smidigaste lösningen att skaffa ett par iläggssulor särskilt utformade för att tillåta foten en bra pronation. På detta vis kan du fortsätta använda de skor du tycker om mest, samtidigt som dina besvär orsakade av överpronation både behandlas och förebyggs. Lösningen för att slippa obehag och smärta, och för att säkra din kropp en fungerande stötdämpning livet ut, är alltså väldigt enkel och billig. Du kan hitta sulor som hjälper dig till en bra pronation, och för många andra åkommor i fötterna, hos en seriös förhandlare av iläggssulor, såsom www.alignfootwear.se.